Hoe kies je er de Juiste Webshop Software uit ?

Een webwinkel software wordt of is je werkplatform waar je dagelijks zal mee bezig zijn en voor je beslist wat je gaat kiezen zal het  nodig zijn om op verschillende vlakken een grondige analyse te doen.  Neem de tijd om alles te overlopen en maak zeker geen overhaaste beslissingen ! Je wilt niet dat je over een jaar moet constateren dat de software waarvoor je hebt gekozen niet de ideale oplossing blijkt te zijn voor je project , je opnieuw moet gaan zoeken en je shop volledig moet herbouwen.

Hoe zie ik het en wat wil ik ?

  • MAAK JE EIGEN LIJST.
    Nog voor je begint met rondkijken naar jouw ideale oplossing moet je eerst voor jezelf gaan uitmaken wat je zoekt of waaraan de software volgens jou moet voldoen.Maak je eigen lijstje met items waarvan je vindt dat die er zeker en vast moeten inzitten. Als je niet gelijk weet wat er allemaal op de markt is aan tools, dan kijk je gewoon even naar de concurrentie of naar een paar grote spelers in het veld, desnoods in de verenigde Staten zodat je een idee krijgt met welke tools zij allemaal spelen.

  • VRAAG HET EVEN AAN MEDEWERKERS IN JE ZAAK OF PARTNER
    En waarom ? Omdat zijn zich misschien met compleet andere zaken bezig houden binnen in je bedrijfje en een andere kijk op bepaalde zaken kunnen hebben.

  • ALS LAATSTE, WIE IS ER BETER GEPOSITIONEERD DAN JE KLANTEN ZELF
    Om je te vertellen wat zij belangrijk, minder of totaal onbelangrijk vinden. Heb je een klantenbestand dan kan je een online enquete gaan houden, er is genoeg betaalbare software op de markt die dit toelaat  Heb je nog geen klantenbestand en je wilt bijvoorbeeld beginnen met het verkopen van hondenmateriaal ,dan kan bijvoorbeeld eens bij een hondenclub binnenlopen om te horen of er daar wat tips te rapen vallen.

Waaraan moet mijn Webwinkel Software zeker voldoen ?

  • CLEANE URL STRUCTUUR
    Ook daar hebben de meeste zoekmachines problemen mee en het is dan ook een must om een goede url structuur te hebben. Bij de grotere shops ala Amazon kom je nog steeds die query string url’ tegen maar die mensen teren dan ook op hun reputatie en zijn in mindere mate afhankelijk van het zoekmachine verkeer.
  • GEEN FRAMES
    Vroeger kwam het veel frequenter voor dan vandaag de dag maar hier en daar zie je soms nog eens een webshop waar gebruik wordt gemaakt van frames en dat is absoluut geen goed idee als je goed wil scoren in Google. Die hebben de pest aan die dingen en hebben dan ook de allergrootste moeite om dergelijke sites te indexeren. En als je niet wordt geïndexeerd kan je natuurlijk ook niet in de zoekresultaten terecht komen.
  • UNIEK DESIGN
    Een groot probleem bij veel starters, ze beginnen met een opensource oplossing zoals os commerce en installeren een template die 200 andere shops ook al gebruiken… De layout is de verpakking van jouw site en verpakkingen zijn heel belangrijk. Het geeft de bezoeker een eerste indruk die je nooit meer kan veranderen; Als hij op je site komt en iets heeft van :” hm, precies of ik dit al eens eerder heb gezien” , of “Ow, dit ziet er niet uit” dan is er een zeer grote kans dat je die potentiële klant al kwijt bent.
  • UNIEKE TITELS EN DESCRIPTION TAG
    Elke pagina die je op je site gaat aanmaken moet je de vrijheid geven om zelf een titel en description tag te schrijven. Veel software pakketten werken met een automatisch gegenereerde titel en ook al is dat al een goed begin, het is niet dat wat jij wilt.
  • DUIDELIJKE NAVIGATIE
    Klinkt heel logisch maar is één van de meest onderschatte zaken op een site. Een duidelijke navigatie moet je hebben voor de zoekmachines aan de ene kant en de bezoekers aan de andere kant en dat is niet zo eenvoudig.Je moet ook goed weten dat je verschillende soorten bezoekers op je site zal krijgen. De ene zal een prijsshopper zijn die liefst op prijs navigeert, de andere is misschien goed bekend met je producten en zoekt of wilt liever op technische details van producten navigeren, nog iemand anders op fabrikant zal zoeken…
  • GOEDE CALL TO ACTION
    Het doel van je site moet ook duidelijk overkomen voor je bezoeker. Er zijn nogal wat webshops die bij het overzicht van hun producten teveel knopjes plaatsen. Een knopje om gelijk het product te kopen, een knopje om aan hun wenslijst toe te voegen, een knopje om gedetailleerde info te zien van het product .Een gouden regel voor elke site, zorg ervoor dat bezoekers niet moeten gaan nadenken wat ze moeten doen, het moet vanaf de eerste seconde duidelijk zijn.
  • MAKKELIJK UITCHECK PROCES
    Ik doe nogal wat shop reviews en het is een kwelling die 7/10 voorkomt, een ellendig lang uitcheck proces die zo vervelend is dat je de site gewoon vroegtijdig gaat verlaten.Maak het je toekomstige klanten niet te moeilijk om de brug over te steken. Eenmaal ze klant zijn geworden kan je nog altijd extra informatie gaan verzamelen..Wehkamp ’s uitcheck proces is er eentje waar je misschien nog iets van kan leren.

Hoeveel wil of kan ik ervoor betalen ?

  • HEB IK ZELF VOLDOENDE TIJD ?
    Het kostenplaatje van je shop zal vooral afhangen van je eigen kennis en tijd die je er in kan stoppen. Als je bijvoorbeeld een job hebt van 9-5 of je hebt al een offline zaak lopen , dan wordt het misschien moeilijk om nog eens 4-5-6 uren per dag in de opbouw van je shop te gaan stoppen.
  • KANT EN KLARE OPLOSSING
    Kant en klare oplossingen vind je bijvoorbeeld veel bij de opensource softwarepaketten waar je aan de hand van templates makkelijk je eigen ‘look’ kan geven aan je site.In zeer korte termijn, soms spreken we hooguit over 15 minuten geef je je webwinkel een andere look maar zoals eerder al aangehaald, je zal niet de enige zijn die diezelfde template zal gebruiken, weinig origineel en niet echt iets waarmee je je zelf zal gaan onderscheiden van de rest.
  • PROGRAMMEUR – DESIGNER
    Als je zelf over enig grafisch talent beschikt ben je misschien in staat om zelf je ontwerpen te maken in bijvoorbeeld photoshop. En heb je genoeg programmeer kennis, dan kan je je ontwerp misschien omtoveren tot een functioneel design.
  • SUPPORT
    Heel belangrijk en meestal iets waar zeer weinig wordt over nagedacht bij het aanschaffen van een webwinkel software. Is er voldoende support ? Zowel bij het bouwen van je webwinkel, in het geval je dat zelf wilt gaan doen en is er ook support éénmaal je webwinkel draait en er iets verkeerd loopt. En geloof me, er lopen altijd zaken verkeerd..
  • WAT ALS ER AANPASSINGEN MOETEN GEBEUREN AAN JE SITE ?
    Kan je het zelf fixen of moet je telkens beroep doen op een derde partij om dat voor jouw aan te passen ? Afhankelijk zijn van derden om kleine zaken aan te passen kan heel vervelend zijn en tijdrovend want de meeste designers/programmeurs hebben het altijd druk en kunnen niet altijd gelijk de aanpassingen doorvoeren.

Denk niet enkel op korte termijn

  • UITBREIDING
    je kan misschien heel bescheiden van start gaan maar na een jaar op volle toeren komen te draaien en je tot de constatatie moet komen dat het huidige pakket wat je gebruikt niet meer voldoet aan je eisen en er ook geen uitbreiding meer mogelijk is.Het is dus heel belangrijk om te zien of het pakket waarmee je aan de slag wilt gaan genoeg mogelijkheden biedt eenmaal je op volle toeren begint te draaien.
  • 3E PARTIJ IMPLEMENTATIE
    Naast de mainsoftware zal je vroeg of laat nog andere software oplossingen aan je basis pakket willen koppelen. Betaalmodules die zitten meestal standaard in een basispakket maar denk ik bijvoorbeeld aan een deftige affiliate programma , of een dropship programma, gesofisticeerde product review oplossingen of social media toepassingen.Probeer na te gaan in hoeverre het pakket waarmee je in zee gaat 3e partijen toelaat of kan integreren.
  • AFFILIATES & DROPSHIPPING
    Ik haalde het daar net al even aan maar affiliates en of dropshippers kunnen een aardig bedrag van je omzet gaan vertegenwoordigen dus zorg je er maar beter voor dat je pakket een dergelijk iets kan implementeren indien dat er niet standaard inzit.
  • UPDATES EN OPVOLGEN VAN DE MARKT
    Als ik nog een advies mag geven, welk pakket je ook aankoopt, zorg ervoor dat jij zelf niet voor updates en of nieuwe gadgets of mogelijkheden moet zorgen op jouw site. Die dingen zijn zo tijdrovend en eerlijk, een bedrijf die enkel ecommerce software ontwikkeld zal altijd veel beter op de hoogte zijn en vooral veel sneller met het implementeren van die zaken zijn dan wanneer je het op je eentje probeert rond te bollen.