Een Webshop beginnen zonder Marktonderzoek ?

In het artikel over het kiezen van de juiste webshop software haalden we de verschillende punten aan waar je rekening mee moet gaan houden. Als je niet de nodige analyses gaat doen voor jezelf van wat je wilt , wat je eigenlijk nodig hebt en wat er op de markt is zal je algauw de bomen door het bos niet meer gaan zien.

Voor veel mensen is het kiezen van een goede software de start van hun nieuw project maar zijn eigenlijk de eerste , zeer belangrijke, stap vergeten in het opstarten van hun webwinkel : Marktonderzoek

En marktonderzoek is meer dan snel even Google’s keywords tool bovenhalen om te zien of de keywords die ze in hun hoofd hebben genoeg verkeer genereren.

In dit artikel een verkorte versie van een marktonderzoek. Jan heeft een meubelzaak en beslist dat het tijd wordt om online te gaan en een webwinkel te openen.

Welk segment van de markt richt ik mij ?

Kies ik voor de :

  • prijs shoppers : enkel de laagste prijs telt
  • doe-het-zelvers : “Ikea” mensen
  • middenklasse : ‘deftige’ meubelen , kant en klaar tuis geleverd & ge├»nstalleerd
  • duurder = beter : een eiken kast kost meer dan een grenen kast en zal dus wel beter zijn
  • mode & trendzetters = exclusieve en niet alledaagse meubelen

Als je een budget ala Wehkamp hebt kan je misschien opteren om alle groepen aan te spreken maar dat is niet iets voor ons kleine vissen.

Stel die vraag aan 10 mensen die starten en 9/10 die geen duidelijk antwoord kan geven.

Je segment keuze zal verder ook van groot belang zijn bij het aankleden van je website. Ikea heeft ook een ‘lichtjes’ andere look en inrichting dan een exclusieve meubelzaak die enkel meubelen van de beste designers verkoopt . Dat wordt trouwens ook verwacht van de bezoekers !

Wie zijn mijn concurrenten in Google ?

Als beslist is welk segment van de markt we gaan aanspreken wil ik eerst even zien wie mijn directe concurrenten worden in Google. Beginnen met de top 10 af te schuimen in de organische resultaten en daarnaast zien wie er gebruik maakt van Adwords.

Een Wikipedia of krant die over designer X schrijft is geen concurrent . Ze nemen misschien wel een plaats in Google’s top 10 maar kunnen mijn segment die op zoek is naar design meubelen niks verkopen.

Heb ik rechtstreekse concurrenten gevonden dan kijk ik :

  • of ze exact dezelfde producten verkopen als ik
  • welke prijs strategie ze hanteren
  • wat hun ‘total offer’ is (service, gratis verzenden, garanties, etc )
  • wat hun anders maakt dan ik en/of de concurrentie
  • of hun site ‘gebruiksvriendelijk’ is
  • wat er goed/slecht is op de site

Verder ga ik een test of echte bestelling (als het niet te duur is ) plaatsen om te zien welke ‘ervaringen’ ik opdoe tijdens en na het bestellen (klantenservice, klachten, retours, terugbetalingen,…)

Elke site die een concurrent is loop ik af, maak printscreens van elke home, categorie, product,uitcheck pagina’s en leg ze naast elkaar op een grote tafel.

Gewapend met een groen en rode stift begin ik aan te duiden wat ikzelf goed / slecht (layout, copywriting,etc) vind om zo een idee te krijgen van hoe ik mijn site wil maken.

Waarom staan ze in Google’s top 10 ?

Geen onbelangrijk gegeven maar waarom staan ze waar ze staan en wat zal ik moeten doen om de top 10 binnen te raken voor (wat ik denk op dat moment) die mainkeywords.

Hoe :

  • oud is de site
  • zit het met hun extern linkprofiel (ankerteksten, verdeling , waar komen ze vandaan, etc)
  • zit het met het aantal pagina’s die hun site telt en hoeveel zitten er ongeveer in Google’s mainindex
  • goed is hun site structuur opgebouwd
  • linken ze hun site intern aan elkaar
  • bouwen ze hun pagina’s technisch op (titels, h Tags, url’s, etc)
  • goed ranken ze met hun interne pagina’s & longtails (als ze die al gebruiken)

Je krijgt vrij snel een beeld of ze daadwerkelijk iets afweten van SEO en hoe makkelijk/moeilijk het zal worden om je er tussen te gaan wringen.

Hoe wordt ik gevonden in Google ?

Of vrij vertaald : keyword research… Nu kan je Google’s keywordtool gebruiken. Maar vertrouw niet echt op die data, ze durven er soms nogal serieus naast schieten.

Het is een indicatie maar het zijn geen absolute cijfers waar je je kan aan vasthouden.

Een andere manier is info sites, social media sites etc afschuimen om te zien welke taal er door je doelgroep wordt gebruikt…

Het ganse proces ga ik hier niet beschrijven maar de belangrijkste zaken :

  1. minisite opzetten
  2. importeren van keywords uit de keywordtool / andere bronnen naar adwords campagnes
  3. adverteren met exacte zoekwoorden in de eerste plaats
  4. uitvissen of mensen die je binnenhaalt kopers of zoekers zijn
  5. adverteren met brede zoekwoorden en via filter in GA zien met welke exacte woord combinaties ze binnen komen , longtails komen hier aan het licht
  6. longtails gaat testen , uitzoeken of het kopers zijn en wat ze precies zoeken of willen spenderen

Waar kan ik nog verkeer binnen halen ?

Al je eieren in 1 mand leggen is een gevaarlijk spel dus kijk je maar beter of er nog andere manieren zijn om verkeer binnen te halen :

  • social media ( forums , blogs, communities, etc )
  • partner mogelijkheden (affiliates / dropshippers)
  • advertentie mogelijkheden (Adwords) exclusief
  • eventueel offline mogelijkheden

Pas als je dit uitvoerig heb overlopen en alle antwoorden & cijfers op een rijtje hebt staan zal je een duidelijk beeld hebben van wat er kan en wat er moet…