Google Adwords is veel te duur en niet rendabel

Een Google Adwords Campagne opstarten is niet zo moeilijk vanuit een technische hoek bekeken. Google voorziet je immers van de nodige informatie om dat zelf te doen en het systeem zelf kunnen we best gebruiksvriendelijk noemen voor de doorsnee webmaster / Website eigenaar om zelf  één of meerdere campagnes op touw te zetten.

Vroeger had je inderdaad genoeg aan wat basis kennis om er iets rendabel van te maken. Vandaag de dag is het een gigantisch werkinstrument geworden die een behoorlijke bron van inkomsten kan worden als je over de nodige know how beschikt, die veel verder moet reiken dan de basis waar je tot voor een paar jaar genoeg aan had.

Wat komt er allemaal bij kijken ?

Opzetten van een Campagne

Waar wil je je advertenties laten verschijnen en kies je enkel voor het zoeknetwerk (en of partners) of ga je ook voor het inhoudsnetwerk. Tekst, afbeelding, video of moet het ook mobiel en laat je je advertenties gelijkmatig roteren of de best presterende en zijn er uren op de dag waar je advertentie niet moet verschijnen. Wat is het verschil tussen een advertentie groep en een campagne ? Damn..er komt een hoop op je bord als het je eerste keer is en Google zal je niet alles vertellen om kostenbesparend te werk te gaan.

Kosten beheren

Gooi er geld tegenaan en binnen de 5 minuten sta je op de eerste plaats. De vraag is natuurlijk hoe lang je portemonnee het gaat volhouden en hoelang het gaat duren voor je begint te beseffen dat het toch behoorlijk wat van je budget gaat opslorpen. Ik sta nu wel tussen mijn concurrenten maar ik zie weinig tot geen verschil op mijn bankrekening..of toch niet langs de goede kant.
Zoekwoord Onderzoek

Ik verkoop tuinmeubelen dus alles wat met tuinmeubelen heeft te maken , daarvoor moet ik te vinden zijn. Hm…als je exclusieve tuinmeubelen verkoopt dan vrees ik dat je niet wilt dat je advertentie wordt getoond als iemand naar gratis of tweedehands tuinmeubelen zoekt in Google. Als er 50 keer op je advertentie/dag wordt geklikt @ 0.35 euri dan kosten die 2 verkeerde zoekwoorden je 420 euro/maand. En er is veel meer op de markt dan de Google keyword tool om de juiste woorden te zoeken & vinden ! Een tool is ‘slechts’ een tool, de kunst is om een tool goed te leren gebruiken en te weten wat je zoekt…

In elkaar knutselen van je advertentie

“Wij hebben de grootste keuze aan de laagste prijzen”..Ik vrees dat je daar niet zo ver meer mee komt de dag van vandaag want zowat alle andere advertenties zullen hetzelfde woordgebruik hebben.

Als je denkt dat elke Belg of Nederlander een prijshoppers is dan moeten je ‘brains’ dringend gespoeld worden. En eenmaal je hun attentie hebt getrokken met je advertentie, geeft die ook wat die belooft ?
Landingspagina’s

Aan de ene kant de content : is je landingspagina een vervolg op je advertentie en geeft je daadwerkelijk wat je belooft in je ad ? Ben je er in geslaagd om voldoende te segmenteren en spreek je de juiste taal tegen de juiste bezoeker. Als dat niet zo is of slechts gedeeltelijk weten ze dan gelijk waar het over gaat.

Aan de andere kant de look van je pagina en het opbouwen van je funnel : ben je in staat om mensen die op je landingspagina terecht komen te ‘sturen’ in de richting die jij wilt. Is het duidelijk wat de volgende stap is dat ze moeten ondernemen en doen ze dat ook ? De weg naar de conversie na de landingspagina is ook die helder en rechtdoor of wordt het een slingerweg waar ze in elke bocht kunnen uitvliegen..

Testen

Test je advertentie A tegen advertentie B en hoeveel verkeer wil je daarvoor opofferen ? Worden ook landingspagina’s getest, zij het A/B(/C) of multivariabele testen en maak je misschien ook gebruik van tracking software zoals Crazyegg, Clicktale, etc

Meten is weten en ook al zijn er massa’s aan tools op de markt vandaag de dag, een tool blijft een tool . Als je niet weet wat belangrijk is voor jou dan heb je er niks aan !

Analyses maken

Je segmenteert, test met verschillende advertenties en je speelt ook met je landingspagina’s en eventueel je checkout proces maar…al die data, wat moet je er mee en waar begin je ? Google Analytics, Getclicky, Hittail, Crazyegg, Clicktale….nog steeds even enthousiast om zelf je adwords campagnes te doen ?

Uit je analytics blijkt dat geen kat iets koopt tussen 1.00-8.00 ’s ochtends maar je advertenties blijven wel doorlopen en er wordt deftig geklikt..Het kost je makkelijk een paar honderden euri per maand.

Ken je cijfers

Uiteraard het  belangrijkste op het einde van de lang rit, wat heeft het me nu uiteindelijk opgeleverd ? En dat kan je onmogelijk te weten komen als je niet de waarde van een klant kent !

Heel weinig mensen die Adwords campagens hebben lopen die daarop kunnen antwoorden en zelfs als je er antwoord op krijgt is het meestal nog verkeerd. Sta me toe om het even aan de hand van een voorbeeld te schetsen op campagne niveau (je kan het ook op keyword niveau gaan doen maar laten wet het nog even eenvoudig houden).

IK : ” Ben, wat verdien jij aan een klant via campagne X dat je hebt lopen in Adwords ?”
BEN : “Campagne X kost me maandelijks 500 euro en ik heb maar 400 euro inkomsten …die heb ik dus maar stopgezet..een verlieslatende zaak”

IK: “Ben wat is een klant voor jouw waard op jaarbasis?”
BEN:” Heu..??”

Kijk, je moet verder kijken dan je neus lang is en zonder de waarde van een klant op jaarbasis (of 2-3-levenslang) weet kan je onmogelijk zeggen om je campagne echt verlieslatend is ! Zonder al te veel te vertellen, een voorbeeld :

  • Campagne X kost 500 euro/maand.
  • 1000 bezoekers
  • 4 verkopen
  • Gemiddelde bestelwaarde 100 euro
  • 400 euro inkomsten versus 500 euro uitgaven

Je steekt dus in eerste instantie 100 euro toe aan deze campagne .

Maar….Bezoekers die via Adwords binnen komen, daarvan komt de helft binnen het jaar terug om nog iets te bestellen (en we gaan er hier van uit dat de gemiddelde bestelwaarde hetzelfde is) .

Dus….

  • Campagne X koste 500 euro.
  • 1000 bezoekers
  • 4 verkopen
  • Gemiddelde bestelwaarde 100 euro
  • 400 euro inkomsten
  • 50% koopt nog eens binnen het jaar
  • 2 verkopen = 200 euro extra
  • 400 + 200 = 600 euro inkomsten versus 500 uitgaven

Veel uitleg hoeft niet meer denk ik….als je perfect weet wat de echte waarde van een klant is op jaarbasis (of andere) dan kan je die klant perfect binnen halen met verlies omdat je weet dat je er via de backend uiteindelijk toch zal aan verdienen.

Het opzetten van een goede en vooral rendabele campagne is dus niet meer zo eenvoudig.